Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2008

ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΚΥΔΕΠ: ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΧΑΜΕΝΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ

ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Αλεξανδρούπολη 8-02-08
Γιάννης Λασκαράκης

Προς το Νομάρχη Έβρου
Κοιν: Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης
Κούρτη Χρήστο
Λαμπάκη Βαγγέλη
Δευτεραίο Σάββα
Επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων


Κύριε Νομάρχα,

Είναι γνωστό ότι μετά την απόφαση του ΟΛΑ για την απομάκρυνση της «λαϊκής αγοράς» από τον χώρο που λειτουργεί σήμερα, υπάρχει ανάγκη της μεταφοράς της σε χώρο κατάλληλο ο οποίος να έχει προοπτική και για μόνιμη και στεγασμένη λύση , σύμφωνα με τις προδιαγραφές της δημοτικής αγοράς μιας σύγχρονης τουριστικής πόλης, κόμβου συγκοινωνιακού και κέντρου διακρατικών συνεργασιών.
Από την εποχή του Δημάρχου Τάσου Σουλακάκη σαν τέτοιος χώρος είχε προβλεφθεί και νομοθετηθεί με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του 1989 ο χώρος των παλιών αποθηκών της ΚΥΔΕΠ, ανατολικά της οδού Σουνίου, εκτάσεως 23 στρεμμάτων περίπου.
Αυτή η πρόβλεψη θα μπορούσε να είναι σήμερα σωτήρια για την λειτουργία τη λαϊκής αγοράς με τον καλύτερο δυνατό και μόνιμο τρόπο . Θα μπορούσε μάλιστα εκεί να μεταφερθεί και η ψαραγορά.
Στο σημείο εκείνο καταλήγει ο περιφερειακός της Αλεξανδρούπολης, είναι κοντά στο τραίνο, στα αστικά, στο λιμάνι, στη νέα αγορά που δημιουργείται στην περιοχή του Μύλου του Μασούρα. Είναι κοντά στο κέντρο της πόλης και υπάρχουν και άλλες εξυπηρετήσεις και κυρίως δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα στο κυκλοφοριακό. Στην περιοχή θα μπορούσαν μάλιστα να δεσμευθούν και χώροι στάθμευσης με το νέο ΓΠΣ και σε συνεργασία με τον ΟΣΕ.
Δυστυχώς με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου που πραγματοποιήθηκε ΜΟΝΟ στο σημείο εκείνο , με την απόφαση-εισήγηση του δημοτικού συμβουλίου 287/2004 και την απόφαση του Νομάρχη Έβρου Ι-3469/9-12-04 , ο χώρος, στην ουσία, αποχαρακτηρίστηκε από «δημοτική αγορά» και μετατράπηκε σε οικοδομήσιμη έκταση , υπέρ της ιδιοκτήτριας Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών.

Η απόφαση 287/2004 του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξανδρούπολης , με την οποία άνοιξε ο δρόμος για την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ, αναφέρει χαρακτηριστικά τέσσερις λόγους για τους οποίους προτείνεται η τροποποίηση:

Υπάρχει ασυμφωνία της υφιστάμενης κατάστασης (ασφαλτοστρωμένη οδός με κράσπεδα και υπόγεια δίκτυα), με το ρυμοτομικό σχέδιο 1989
Τα οικόπεδα με πρόσωπο στην υφισταμένη ασφαλτοστρωμ,ένη οδό (αποθήκες της Ε.Γ.Σ.- οικόπεδο ΟΣΕ) , ενώ έχουν πρόσβαση από το διαμορφωμένο ασφαλτόδρομο, είναι στην ουσία «τυφλά», αφού ο δρόμος αυτός δεν υπάρχει στα διαγράμματα του ρυμοτομικού σχεδίου 1989. Με την τροποποίηση επομένως θα υπάρχει συμφωνία μεταξύ της υφιστάμενης κατάστασης και του ρυμοτομικού σχεδίου, ενώ τα προηγουμένως αναφερθέντα οικόπεδα αποκτούν πρόσωπο, με αποτέλεσμα να δύνανται να αξιοποιηθούν πολεοδομικά . Επί πλέον με αυτό τον τρόπο έγινε άρση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των εκτάσεων υπέρ του Δήμου.
Με την τροποποίηση του Γ.Π.Σ. του 1989 που έγινε με την αναθεώρησή του το 1999, η χρήση γης μετατράπηκε σε «κεντρικές λειτουργίες», αντί για «δημοτική αγορά» που αναφέρεται στο ρυμοτομικό του 1989. Με την τροποποίηση στο Ο.Τ. 703 δίδεται η χρήση «κεντρικές λειτουργίες» και αίρεται η ασυμφωνία του Ρυμοτομικού Σχεδίου με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του 1999.
Δημιουργούνται περισσότεροι κοινόχρηστοι χώροι

Οι λόγοι αυτοί όμως δεν ευσταθούν , όπως μπορούν να σας διαβεβαιώσουν οι επιστήμονες της Πολεοδομικής Υπηρεσίας της Νομαρχίας και συνιστούν λόγους ακύρωσης της πράξης , διότι:

Ο πρώτος λόγος υπάρχει μόνο για να εξυπηρετήσει το δεύτερο, δηλαδή να δώσει «πρόσωπο» και «πολεοδομική αξιοποίηση» στα οικόπεδα της ΕΑΣ και του ΟΣΕ. Άρα δεν είναι ουσιαστικός.
Σύμφωνα με την πολεοδομική νομοθεσία «κάθε τροποποίηση εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου πρέπει να κατευθύνεται από πολεοδομικά κριτήρια και να αποβλέπει στη θεραπεία πολεοδομικών αναγκών τις οποίες εμφανίζει η οικιστική ανάπτυξη και η διαμόρφωση της πόλης στην εξέλιξή της». Τα ιδιωτικά δίκαια και συμφέροντα δεν μπορούν να αποτελέσουν αποτελεσματικό έρεισμα της ρυμοτομικής διαρρύθμισης και λαμβάνονται υπόψη μόνο επικουρικά (Σ.τ.Ε. 2670/1988, 3248/1991 κ.ά.) Στην περίπτωσή μας τα ιδιωτικά συμφέροντα της Ένωσης ήταν το κυρίως έρεισμα της τροποποίησης , όπως «ομολογείται» στην απόφαση του Δ.Σ.
Δεν υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ Ρυμοτομικού 1989 και Γ.Π.Σ. του 1999, διότι στις «κεντρικές λειτουργίες» συμπεριλαμβάνεται και η δημοτική αγορά. Δεν υπήρχε λοιπόν λόγος να γίνει η τροποποίηση του ρυμοτομικού. Επί πλέον ο ορισμός «κεντρικές λειτουργίες» σε τροποποίηση ρυμοτομικού είναι εκτός προδιαγραφών , δεν προβλέπεται και δεν εγκρίνεται με τη συγκεκριμένη διαδικασία. . Στα Ρυμοτομικά Σχέδια εξειδικεύονται οι γενικές χρήσεις γης σε ειδικές χρήσεις και ΜΟΝΟ.
Με την τροποποίηση απαγορεύεται η μείωση ή η κατάργηση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, παρά μόνο η αναδιάταξή τους (Σ.τ.Ε. 6472/1995 κ.ά.)
Η απόφαση του Δ.Σ. «μιλάει» για τους κοινόχρηστους χώρους όχι όμως και για τους κοινωφελείς . Η τροποποίηση όχι μόνο μειώνει , αλλά και καταργεί κοινωφελή λειτουργία της «δημοτικής αγοράς» , δίχως να την μεταφέρει ούτε να προτείνει άλλο χώρο.

Δυστυχώς τα περιθώρια υποβολής ένστασης για την ακύρωση της τροποποίησης αυτής είναι περιορισμένα, λόγω των προθεσμιών που έχουν παρέλθει από την ημέρα της δημοσίευσης της απόφασης του Νομάρχη (Ιανουάριος 2005).
Υπάρχουν όμως δύο άλλες εναλλακτικές λύσεις:
1. Να ανασταλεί από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ η έκδοση οικοδομικών αδειών στην εν λόγω περιοχή, εν όψει της σύνταξης του νέου Γ.Π.Σ., σύμφωνα με το άρθρο 4 του νόμου 1337/83 στο οποίο αναφέρεται : «Μετά την κίνηση της διαδικασίας σύνταξης της μελέτης του γενικού πολεοδομικού σχεδίου, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, με απόφασή του, μπορεί να αναστείλει τη χορήγηση αδειών οικοδομής και τις οικοδομικές εργασίες στην περιοχή ή σε τμήματά της … κλπ»
2. Να ανακληθεί η διοικητική πράξη της απόφασης του Νομάρχη Ι-2469/04 με την οποία εγκρίθηκε η τροποποίηση του Ρ.Σ. , από τον ίδιο το Νομάρχη , διότι συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις της προστασίας του κοινωνικού συμφέροντος και στο ότι βασίστηκε σε ανακριβή στοιχεία υπαιτιότητα του ενδιαφερομένου δήμου Αλεξανδρούπολης .(ΣτΕ 289,1223,1529/93)

Θεωρώ ότι η δεύτερη περίπτωση είναι η πλέον ενδεδειγμένη, σύντομη και αποτελεσματική και επί πλέον δεν αφήνει καμία σκιά για ευθύνη της Νομαρχίας και του Δήμου για την απώλεια του ζωτικού αυτού για την πόλη χώρου.
Εξ άλλου ο νόμος 3044/02 και ειδικά το άρθρο 10 που έδιναν στο Νομάρχη τη δυνατότητα τροποποίησης ρυμοτομικών σχεδίων κρίθηκε αντισυνταγματικός με την απόφαση 3661/2005 της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και κάθε πράξη που έγινε με τις συγκεκριμένες διαδικασίες καθίσταται άκυρη.
Με βάση αυτή την απόφαση εκδόθηκε η 18894/5-5-2006 εγκύκλιος του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προς τις πολεοδομίες της χώρας με την οποία δεν επιτρέπεται η τροποποίηση ρυμοτομικών σχεδίων, ιδιαίτερα όταν αυτές αφορούν αλλαγές χρήσεων γης και όρων δόμησης.

Κύριε Νομάρχα,

Με την προτεινόμενη ανάκληση της διοικητικής πράξης τροποποίησης του ρυμοτομικού, η διαχείριση ενός ζωτικού για τον σχεδιασμό της Αλεξανδρούπολης χώρου που γειτνιάζει με το λιμάνι, τον ΟΣΕ και τον Περιφερειακό δακτύλιο, θα παραμείνει στην ευθύνη του δημοτικού συμβουλίου και δεν θα εμποδιστεί ο επικείμενος χωροταξικός σχεδιασμός της Αλεξανδρούπολης. Και βέβαια δεν θα στερηθεί η πόλη και ο νομός της κοινωφελούς χρήσης της δημοτικής- λαϊκής αγοράς σε ένα ιδανικό αστικό χώρο, καθώς και άλλων χρήσιμων ρυθμίσεων στο σημείο επαφής της πόλης με το λιμάνι και τον ΟΣΕ.
Επειδή μάλιστα η Νομαρχία έχει τυπικά την ευθύνη για τη χωροθέτηση της λαϊκής αγοράς , σας προτείνω , μετά την ανάκληση της διοικητικής πράξης , να προβείτε από κοινού με το Δήμο Αλεξανδρούπολης στην αποζημίωση της ΕΑΣ , ή όποιου άλλου δικαιούχου, για την απελευθέρωση του χώρου . Οι απαιτούμενες πιστώσεις μπορούν να εξευρεθούν με την σύναψη μακροπρόθεσμου τραπεζικού δανείου το οποίο θα εξυπηρετείται από τα αντισταθμιστικά τέλη του πετρελαιαγωγού. Για να έχουμε έτσι και το πρώτο «χειροπιαστό» όφελος από την επικείμενη κατασκευή του…


Με εκτίμηση

Γιάννης Λασκαράκης
Δημοτικός Σύμβουλος Αλεξανδρούπολης

Δεν υπάρχουν σχόλια: